Webwinkel Beginnen? – Ontdek Hoe Je Een Online Webshop Start!

Wil jij een webwinkel beginnen? In dit artikel leer ik je hoe dit werkt.
Een online winkel bouwen is een fantastische manier om online geld te verdienen. Maar het is moeilijk om te weten waar te beginnen.
Het goede nieuws is dat je niet veel geld, tijd of technische kennis nodig hebt om een online webwinkel te bouwen.
Wat je moet weten, is welke hulpmiddelen je moet gebruiken en hoe je ze moet gebruiken.
Ik ben zelf in 2011 begonnen met een webwinkel in noten & gedroogd fruit (Notenstore.nl).
Ik had binnen 3 jaar een omzet van 150.000 euro per jaar.
Als jij graag een eigen webwinkel wil en niet weet waar je moet beginnen, dan is dit artikel voor jou.
In dit artikel laat ik je de beste manier zien om een online winkel te beginnen. Of je nu een winkel wilt beginnen voor je bedrijf, of online wilt verkopen voor een beetje extra inkomsten, je bent op de juiste plek.
Bij het einde van dit artikel heb je een complete handleiding om je eigen succesvolle webwinkel te starten.
Laten we beginnen…
Webwinkel beginnen: Stappenplan
Stap 1) Beslis wat je gaat verkopen
Zonder product(en) kan je geen webwinkel starten.
Je moet gaan beslissen welke producten je wilt gaan verkopen.
Ik heb alvast voor je een lijst met 500 kansrijke niches gemaakt.
Download gratis: 500 Kansrijke Niches waarin je een webwinkel kunt starten.
Heb je nog steeds geen product?
Hieronder ga ik 5 manieren laten zien om een geschikt product te vinden:
Manier 1: Kies een product dat al veel wordt verkocht
Succesvolle ondernemers zijn meester in het maken van slimme keuzes.
Als starter in de e-commerce markt moet jij dit ook doen.
Daarom raad ik je aan om product te kiezen waar al heel veel van wordt verkocht.
Dan weet je zeker dat er een markt voor is.
Voor het vinden van deze producten kan je het beste naar de allergrootste webwinkel ter wereld gaan: Amazon
Selecteer een department en kies een product.
Zoek uit welk product het populairst is en whalaa je hebt een product.
Manier 2: Passie of interesse
Het fijnste is om een product te kiezen waarin je ook echt bent geïnteresseerd.
Want zonder passie en toewijding wordt je webwinkel gegarandeerd een flop.
Hier zijn een paar vragen om te overwegen bij het maken van een lijst met ideeën:
- In welke producten, niches of branche heb je een passie of interesse?
- In welke producten, niches of industrieën zijn je vrienden gepassioneerd?
- Welke pijnpunten heb je in je eigen leven?
Je rijd bijvoorbeeld paard. Start dan een webwinkel in de paardensport.
Manier 3: Product trends bekijken
Een goede plek om je zoektocht naar productideeën te starten, is om naar trends in producten te kijken.
Je kan online zoeken op trends in …..
Als je vervolgens een lijstje met ideeën hebt verzameld, kun je deze verder onderzoeken.
Google heeft een prachtige tool genaamd: Google Trends
Met deze tool kun je op elk keywoord kijken wat de trend is in het zoekverkeer.
Kies een product met een stabiel of met een opgaande trend.
Manier 4: Zoekwoord planner
Wil je weten hoeveel mensen er maandelijks zoeken naar je gekozen product?
Gebruik dan de zoekwoord planner om dit te onderzoeken.
Is het zoekvolume laag, dan is beter om een ander product te kiezen.
Tenzij je product heel hoog geprijsd is bijvoorbeeld een apparaat van 1000 euro p/stuk.
Manier 5: Producten uit het buitenland
Kies voor buitenlandse producten / merken die nog niet op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn.
Je kunt bijvoorbeeld een webwinkel starten in sieraden.
De sieraden ga je inkopen in Turkije, zodat jij unieke sieraden gaat verkopen in je webwinkel.
Ik heb je nu vijf verschillende manieren laten zien die je kunnen helpen bij het vinden van een geschikt product.
Er zijn vast nog veel meer manieren…
Maar wees creatief en je zult zeker een geschikt product vinden.
Op naar de volgende stap…
Stap 2) Koop een geschikte domeinnaam voor je webwinkel
Om je webwinkel te starten heb je ook een domeinnaam nodig.
Wacht even, wat is een domeinnaam eigenlijk?
Een domeinnaam is een URL die je winkel identificeert.
Hieronder staat mijn webwinkel URL, met de domeinnaam vetgedrukt.
Noten Kopen > https://www.nutsupply.com/nl/noten
Dit is het primaire domein. Dit is wat klanten zien in de adresbalk en Google zoekt.
Denk aan je domeinnaam als het bord dat boven een echte winkel in de winkel hangt.
Een domeinnaam moet zo kort mogelijk zijn.
Dit zorgt ervoor dat mensen de naam makkelijk kunnen onthouden.
Gebruik geen moeilijke woorden in de domeinnaam. Je moet ook geen cijfers of streepjes gebruiken in de domeinnaam.
Kijk of je de naam van je product kunt verwerken in de domeinnaam.
Als extensie kan je het beste .nl/.be of .com gebruiken.
Er zijn vele andere extensies, maar deze zijn het meest professioneel.
Als je een naam registreer bijvoorbeeld www.kroonluchterstore.nl
Registreer dan ook .be en .com, je wilt niet dat een concurrent er met jouw naam vandoor gaat.
P.S. Stel dat er al een www.kroonluchterstore.com webwinkel actief is, ga dan zelf a.j.b. deze webwinkel ook niet dwarszitten en onder de .nl je webwinkel starten.
Kijk ook of de meervoud nog vrij is en registreer deze ook www.kroonluchtersstore.nl
Stap 3) De Software kiezen waarmee je jouw webwinkel gaat bouwen
Om een online webwinkel te starten, is stap 3 om de juiste software te kiezen.
Je webwinkel software vormt de basis van je webwinkel.
Er zijn vele pakketten op de markt. Elk pakket heeft zijn voor- en nadelen.
Je moet er eentje uitkiezen en direct gaan beginnen.
Ik kan dit niet genoeg benadrukken:
Het belangrijkste is om je winkel te lanceren en online te gaan.
Met elk van mij aanbevolen e-commerceplatforms kun je wijzigingen aanbrengen wanneer dat nodig is.
Ik heb zelf veel ervaring met Magento, Lightspeed en WooCommerce.
Shopify wordt ook veel gebruikt, maar is niet geschikt om te ranken in Google.
Ik heb nog nooit een Shopify webwinkel bovenaan zien staan in Google.
Verderop in dit artikel zal ik uitleggen waarom ranken in Google zo belangrijk is.
Magento, Lightspeed en WooCommerce zijn in mijn ogen de beste pakketten op de markt.
Ik zal dit kort toelichten
Magento
Magento is de Ferrari onder de webwinkel software pakketten. Mijn (ex) webwinkel Notenstore draait op Magento.
Het pakket is zeer stabiel en geschikt voor elke webwinkel. Of je nu 100 of 10.000 producten verkoop met dit pakket kan het.
Een Magento webwinkel bouw je niet zelf maar moet je bij een internetbureau laten bouwen. Dit pakket is daarom niet geschikt voor een startende webwinkel. Het risico is te groot voor de investering die je moet doen.
Ik betaalde in 2011 rond de € 6.000 voor mijn Magento webwinkel. Alleen het voordeel van 2011 was dat een webshop binnen een paar weken bovenaan stond in de zoekresultaten.
Het algoritme van Google is de laatste jaren zo erg veranderd, dat een nieuwe website / webwinkel niet meer binnen een paar weken bovenaan staat. Daarnaast heb je veel meer concurrentie dan toen het geval was.
Je kan je geld beter investeren in de marketing van je webwinkel.
Voor het Magento pakket kies je als je Internationaal wilt gaan of als je tonnen omzet draai, want het grote voordeel is dat je vanuit 1 Backoffice meerdere webwinkels in Magento kunt draaien.
Ik moet wel toegeven dat ik zelf niet meer zou kiezen voor Magento. Ik zie niet meer de toegevoegde waarde van z’n zwaar pakket als Magento is.
Lightspeed
Ik heb zelf de webwinkel Nutsupply.com op Lightspeed draaien. Lightspeed is een fijn pakket om mee te werken.
Je hoeft niet zoals bij Magento te investeren, want je betaald enkel een jaarlijks bedrag.
Het nadeel van Lightspeed is dat pakket niet geschikt is voor starters. Je moet bij Lightspeed meteen een jaarabonnement afsluiten van € 588. Zonde van je geld, want het duurt maanden voordat je webwinkel wat organische bezoekers krijgt.
Een ander groot nadeel is dat je vrij beperkt bent in het aanpassen van de standaard templates. Je moet een internetbureau inschakelen die kennis heeft van de Lighstpeed Software om de aanpassingen te laten doen.
Nog een nadeel is dat je geen meerdere webwinkels in een backoffice kan hebben zoals bij Magento.
Het is wel mogelijk om verschillende webwinkels te koppelen, dan hoef je niet telkens met aparte wachtwoorden in te loggen. Je kan dan in het dashboard wisselen tussen de webwinkels die je hebt.
WooCommerce
Ik ben in 2017 groot fan van WooCommerce geworden. WooCommerce is een plugin die je op elke WordPress website kan installeren. Een paar jaar terug was het allemaal nog niet stabiel, maar nu is het in mijn ogen het beste pakket beschikbaar.
WooCommerce is gratis. Wereldwijd werken er duizenden mensen met deze software. Het wordt continue verbeterd en geupdate.
Met WooCommerce kan je alle kanten op, zonder dat je een internetbureau hoeft in te schakelen. Er zijn voor elk gewenste mogelijkheid ‘standaard’ plugins beschikbaar.
Je kan kiezen uit gratis templates, maar wil je een professioneel resultaat: koop dan een template.
De kosten van een template variëren tussen 20 en 100 euro. (In de Webwinkel Academy… gebruiken we een template dat je eenmalig 55 euro kost.)
Er zijn geen vaste kosten, enkel je hosting dit kost 5 euro per maand.
Je kan een WordPress + WooCommerce webwinkel zelf bouwen.
In de Webwinkel Academy leer ik je exact hoe je een webwinkel bouw met WooCommerce in nog geen drie uur tijd.
Stap 4) Betalingen ontvangen
Om betalingen te kunnen ontvangen heb je een payment service provider (PSP) nodig.
De PSP markt is de laatste jaren sterk geconsolideerd.
Dit houd in dat je geen vaste kosten meer hoef te betalen.
Bij Notenstore zat ik bij ICEPAY en betaalde 40 euro p/mnd aan vaste kosten + kosten per transactie.
Ik gebruik nu Mollie. Geen vaste kosten.
Mollie werkt eenvoudig en ik heb nog nooit problemen gehad.
Stap 5) Verzenden
Je pakketten versturen binnen Nederland doe je met PostNL.
Ik deed met Notenstore per jaar rond 4000 pakketten.
Per jaar misschien 2 keer schade echt peanuts:) op 4000 pakketten.
Ik heb met Notenstore ook een half jaar bij DPD gezeten. Dit is geen aanrader.
Met DPD had ik bijna wekelijks schade. De noten zitten verpakt in plastic emmers en potten.
Bij DPD gingen de deksels stuk.
Ik denk dat het probleem lag bij de chauffeurs van DPD. Die gingen heel ruig om met de pakketten.
Als je besluit met DPD te versturen, zorg dan voor stevige verpakking. Daarnaast zullen mensen klagen over de track en trace van DPD die is niet duidelijk. Je bent gewaarschuwd:)
Als je net begint raad ik je aan om je pakketten bij postkantoor af te geven.
Je kan daarna of een contract met PostNL afsluiten of via verzendsoftware je pakketten versturen.
Ik betaalde rond 5 euro per pakket.
Stap 6) Categorieën en Producten toevoegen aan je webwinkel
De laatste stap is om je categorieën en producten toe te voegen aan je webwinkel.
Immers, het verkopen van producten en online geld verdienen, daar draait het allemaal om, toch?
Zorg eerst dat je de webwinkel gaat verdelen in categorieën.
In de menubalk kan je de belangrijkste hoofdcategorieën plaatsen.
Heb je meer categorieën?
Je kan er natuurlijk meer aanmaken, of je maakt subcategorieën binnen de belangrijkste categorieën.
Als je dit gedaan hebt kan je beginnen met het plaatsen van producten.
De belangrijkste dingen die je nodig hebt om een product toe te voegen, zijn:
- Naam
- Categorie
- Omschrijving
- Prijs
- Afbeeldingen
- Gewicht
- Kenmerken
Je kan producten 1 voor 1 toevoegen of je maakt in Excel een .csv bestand en importeer in 1 keer alle producten.
Zodra je alle producten hebt toegevoegd ben je klaar met het bouwen van jouw webwinkel.
Stap 7) Online marketing
Nu je klaar bent met het bouwen van je webwinkel, kan je beginnen met de online marketing.
Het maakt niet uit hoe mooi je webshop wel of niet is, het is volkomen nutteloos zonder één belangrijk ingrediënt:
Verkeer.
En heb je enig idee wat de beste verkeersbron is?
Het is misschien niet het sexy antwoord waar je op hoopte, maar Google domineert in zijn eentje de wereld van het verkeer.
Ik raad je aan om 100% hier op te focussen. Vergeet Facebook en Instagram, deze zijn alleen geschikt voor bepaalde branches.
57% van alle verkeer – ooit – komt van Google.
Dat is letterlijk 10x meer het verkeer op Facebook.
Voor alle aandacht die sociale media-marketing krijgt, wordt het volledig overschaduwd door de omvang en de kracht van Google-verkeer.
“Maar Stefan, Facebook / sociale advertenties zijn ook zeer gericht!” Ik hoor je klagen.
Ja, je kunt je doelgroep precies targeten met Facebook-advertenties, maar het beste wat je kunt krijgen, is nog steeds alleen om de juiste persoon te irriteren.
Dat is verre van precies serveren waar iemand naar op zoek is, op het moment dat ze ernaar op zoek zijn.
Veel mensen denken dat ze alleen met betaald verkeer een succesvolle webwinkel kunnen bouwen.
Misschien voor 2 maanden, maar dan is je FB advertentie echt wel uitgewerkt!
Google negeren als serieuze bron van verkeer voor een webwinkel is waanzin.
Wanneer je op de lange termijn succesvol wilt zijn met e-commerce, mag Google nooit een bijzaak zijn: het moet het doel zijn.
Google-verkeer is buitengewoon superieur aan elk alternatief.
Hoe krijg je verkeer uit Google?
1) Organisch
2) Google Ads
De manier waarop je organisch Google-verkeer krijgt, is met SEO – zoekmachineoptimalisatie.
Ik weet zeker dat je hebt gehoord over SEO – de set vaardigheden, hulpmiddelen en strategieën die ervoor zorgen dat je webwinkel vaker wordt weergegeven in Google.
In de Webwinkel Academy leer ik je precies hoe je zorgt dat je webwinkel wordt weergegeven in de organische zoekresultaten van Google.
Ook leer ik je hoe je Google Advertenties kan draaien.
De optimale verhouding is in mijn ogen op zijn minst 60% organisch verkeer en 40% betaald verkeer.
Mijn persoonlijke voorkeur is 80% organisch en 20% betaald.
Waarom?
Een webwinkel met organisch verkeer heeft een veel hoger verkoopwaarde dan een webwinkel met betaald verkeer.
Zo… Nu heb je de Complete Handleiding Om je Eigen Webwinkel te Starten.
Nu je weet hoe je een webshop kunt starten, sta je natuurlijk te springen om te beginnen. Het liefst start je nu meteen!
Om die snelle start ook goed te laten verlopen, meld je je aan voor de Webwinkel Academy.
Yes, leer mij hoe je een webwinkel kunt starten!
Groet,
Stefan